7 клас НУШ




Правила безпеки та поведінки в шкільній майстерні
 Навчальні майстерні є приміщеннями з підвищеними ризиком отримати травму через насиченість верстатами та іншими обладнанням для виконання роботи з великою кількістю виступаючих рукояток та інших частин. Для виконання робіт на робочому місці використовують гострі або важкі інструменти, якими можна поранитися або поранити однокласника. 

_________________________

2024-2025 навчальний рік
_____________
ІІ семестр
Модуль 4. Застосування технологій декоративно-ужиткового мистецтва 

Тема 3. Оздоблення виробу

Використання трафаретів для декорування виробів з деревини — це проста технологія декорування, яка дозволяє створювати красиві та унікальні візерунки на дерев'яних поверхнях. 
Трафарети дозволяють швидко наносити однакові візерунки на великій кількості виробів, що економить час і зусилля. Використання трафаретів забезпечує чіткість і акуратність малюнків, що особливо важливо для декоративних елементів.


Процес використання трафаретів:
Підготовка поверхні. Деревина повинна бути підготовлена — відшліфована та очищена від пилу, щоб забезпечити якісне нанесення малюнка.
Вибір трафарету. Спочатку потрібно вибрати відповідний трафарет, який відповідає стилю та дизайну виробу.
Закріплення трафарету. Трафарет фіксується на поверхні, щоб уникнути його зсуву під час роботи.
Нанесення фарби або матеріалу. За допомогою пензля, губки або розпилювача наноситься фарба або інший матеріал через трафарет.
Зняття трафарету. Після завершення нанесення трафарет обережно знімається, відкриваючи чіткий малюнок.
Фінішна обробка. Для захисту малюнка і підвищення довговічності виробу можна нанести лак.

Декупаж — це технологія декорування, яка полягає у наклеюванні вирізаних зображень з паперу на поверхню, що надає виробам привабливого вигляду. 

Матеріали для декупажу використовують різноманітні: тришарові серветки з красивими малюнками, спеціальні декупажні карти, паперові вирізки та роздруківки.

Перед початком роботи важливо підготувати дерев'яну поверхню: відшліфуйте її, щоб вона була гладкою, очистіть від пилу та бруду, покрийте поверхню фоновою акриловою фарбою (один-три рази).
Використовуйте спеціальний клей для декупажу або ПВА з водою. Нанесіть його на поверхню, де буде розміщено зображення. Обережно наклейте вирізане зображення на клей, уникаючи утворення бульбашок повітря. Для великих зображень можна використати метод файлу (кладуть шматок серветки із зображенням яскравою стороною на файл, добре змочують водою, обережно розправляють). Після нанесення зображення на поверхню закріплюють клеєм, наносячи клей на зображення. Після висихання клею наносять відповідних кольорів акрилові фарби. Рекомендується покрити виріб акриловим лаком для підвищення довговічності декору.
Більш простий варіант декупажу полягає в наклеюванні серветки із зображенням безпосередньо на деревину та закріплення декору лаком.

Тема 2. Стилізація зображень. Комп'ютерні програми

Стилізація в декоративно-ужитковому мистецтві - це спрощення та адаптація реальних форм для створення зображення з метою використання його в певному виді декоративно-ужиткового мистецтва.

Стилізація зображень у декоративно-ужитковому мистецтві — це важливий процес, який полягає в активному відборі та узагальненні найбільш характерних ознак форм об'єктів. Це дозволяє створити виразні та естетично привабливі зображення, які відображають суть предметів, але без зайвих деталей. Стилізація є важливим інструментом у декоративно-ужитковому мистецтві, оскільки вона дозволяє виражати свої ідеї та емоції, створюючи при цьому естетично привабливі предмети.

Стилізація передбачає спрощення та узагальнення форм, що дозволяє виділити основні риси об'єкта.

У процесі стилізації художник свідомо відмовляється від деталей, які не є суттєвими для передачі основної ідеї або емоції.

Застосовують різноманітні прийоми для зміни форми, об'єму та кольору, що допомагає підлаштувати форму під технологію виготовлення.

В процесі стилізації враховують:

- культурні особливості та традиції

- технологію виконання

- майстерність виконавця

- матеріали

Для стилізації зображень та художнього конструювання виробів існує безліч комп'ютерних програм, які можуть допомогти в реалізації творчих ідей. Найбільш відомі програми для стилізації:

Adobe Photoshop - один з найпопулярніших графічних редакторів, який пропонує безліч інструментів для редагування та стилізації зображень.

CorelDRAW – векторний графічний редактор, який часто використовується для створення дизайнів для друку та візуалізації.

КОМПАС-3D - графічний спеціалізований редактор, що дозволяє створювати кресленики, зображення та 3D-моделі.


Тема 1. Художнє конструювання

Композиція – це візуальне (те, яке можна побачити: ескіз, схема, малюнок, модель тощо) поєднання окремих елементів в єдине художнє ціле.

Засоби композиції – це способи правильного розміщення та поєднання елементів в єдину композицію.

Симетрія -  однакове розміщення частин виробу або оздоблення відносно осі або центру.
Асиметрія — це відсутність однакового розміщення елементів.
Повтор у композиції — це багаторазове використання одного або групи елементів у декоративному оформленні виробів.
Повтори бувають метричні (параметри елементів стабільні), ритмічні (параметри рівномірні змінні).
Орнамент — це узор який складається з впорядкованих елементів на основі повтору.


Контраст — це різко виражена різниця між однорідними якостями: форма кутаста, колір протилежний, зміна розміру значна.

Нюанс – слабко виражена різниця між однорідними якостями: форма округлена, кольори перехідні, зміна розміру незначна.

Способи декорування виробу

Зразки виробу



____________________
Модуль 3. Використання техніки і матеріалів без заподіяння шкоди навколишньому середовищу

Тема 3. Технологічний процес обробки пластику
1. Різання.
Створення форм або фігур з пластикових упаковок.
Використання ножиць або ножа для різання пластикових листів або деталей.
2. Формування
Нагрівання пластика для надання йому потрібної форми (можна використовувати фен або гарячу воду).
Ліплення з пластичної маси (як, наприклад, полімерна глина).
3. Шліфування
Покращення поверхні для більш естетичного вигляду.
Використання шліфувальної шкурки для згладжування країв пластикових деталей.
4. Фарбування
Декорування готових виробів з використанням спеціальних фарб для пластику, найчастіше акрилових.
5. Свердління
Підготовка деталей для з'єднання, декорування отворами.
Використання свердлильного верстата для створення отворів у пластикових деталях.
6. Складання
Складання готових пластикових елементів у єдину конструкцію.
Використання шурупів, гвинтів або клею для з'єднання.
_______________________________

Тема 2. Конструкційні матеріали

Завдання 1 (1-6 балів). Виписати в зошит визначення та особливості пластику.
Пластик — це синтетичний матеріал, який виготовляється з полімерів. 
Він може приймати різні форми і має багато корисних властивостей, таких як мала вага (пластик значно легший за багато інших матеріалів), гнучкість (його можна легко формувати та обробляти), стійкість (пластик не піддається корозії і стійкий до вологи та багатьох хімікатів).
Пластики є важливими матеріалами в нашому житті. Вони використовуються в багатьох сферах, від упаковки до будівництва. Знання про різні види пластиків допоможе учням зрозуміти їх роль у технологіях і повсякденному житті.
Завдання 2 (7-9 балів). Виконати завдання 1,  обрати записати 3 види пластиків та їх використання.
Поширені види пластиків

1. Поліетилен (PE - HDPE - поліетилен високої щільності, LDPE - поліетилен низької щільності)
Властивості: Гнучкий, водостійкий, стійкий до хімікатів.
Використання: пакети для покупок, плівки для упаковки продуктів, контейнери для зберігання.
2. Поліпропілен (PP) 
Властивості: Висока міцність, легкість, стійкість до тепла.
Використання: упаковка для харчових продуктів, пластикові пляшки, текстильні волокна (наприклад, для килимів).
3. Полістирол (PS)
Властивості: Легкий, жорсткий, добре ізолює тепло.
Використання: пакувальні матеріали (пінопласт), одноразовий посуд (тарілки, стакани), іграшки.
4. ПВХ (PVC, полівінілхлорид)
Властивості: Міцний, водостійкий, стійкий до корозії.
Використання: будівельні матеріали (труби, вікна), підлоги, картки (наприклад, кредитні картки).
5. ПЕТ ( PETE, петролатерал, лавсан, поліетилентерефталат)
Властивості: Міцний, легкий, стійкий до вологи.
Використання: пляшки для напоїв, пакування для харчових продуктів, волокна для одягу (фліс).

На виробах з пластиків ставлять маркування типу пластику.

Завдання 3 (на високий рівень - 10-12 балів). Виконати завдання 1 та 2. Записати варіанти використання пластику (частини виробів з пластику) в органайзері для ручок та підставці для смартфону.
__________________________

Тема 1. Зв'язок суспільства з природою


Виробництво та технології
Завдання 1 (1-6 балів). Виписати в зошит визначення та види виробництв, записати негативний вплив на екосистему.
Виробництво — це процес створення товарів та послуг.
Технології — це інструменти та методи, які використовуються для виробництва.
Види виробництв
Промислове виробництво: виготовлення товарів на фабриках.
Сільське господарство: вирощування рослин та тварин.
Послуги: надання різних послуг населенню.

Позитивний вплив на екосистему
Інновації: нові технології можуть зменшити використання ресурсів (наприклад, енергоефективні прилади).
Відновлювальні джерела енергії: сонячна та вітрова енергія зменшують забруднення.
Негативний вплив на екосистему
Забруднення: викиди від заводів та автомобілів можуть забруднювати повітря, воду та ґрунт.
Вирубка лісів: для розширення виробництв можуть знищуватися великі площі лісів, що призводить до втрати біорізноманіття.
Відходи: виробництво створює відходи, які можуть забруднювати навколишнє середовище.
Завдання 2 (7-9 балів). Виконати завдання 1,  записати висновки, виписати визначення "Відходи виробництва", "Вторинна переробка".

Запиши у зошит короткі висновки про вплив виробництва на екосистему.

Відходи виробництва – це матеріали, які залишаються після виготовлення продукції. Вони можуть бути: сировинними (наприклад, стружка від обробки дерева), небезпечними (хімічні відходи), біологічними (органічні відходи).

Вторинна переробка – це процес, який дозволяє перетворити відходи в нові матеріали або продукти. Це важливо для зменшення кількості відходів і економії ресурсів.


Основні технології вторинної переробки:
Механічна переробка: подрібнення та подальше використання матеріалів (наприклад, пластик або метал).
Хімічна переробка: використання хімічних реакцій для перетворення відходів в нові сировини (наприклад, переробка пластикових пляшок у нові пластикові вироби).
Біологічна переробка: використання мікроорганізмів для розкладання органічних відходів (наприклад, компостування).
Теплова переробка: спалювання відходів для отримання енергії (але має бути контроль за викидами).

Завдання 3 (на високий рівень - 10-12 балів). Виконати завдання 1 та 2.
Прочитати 11 параграф підручника (завантажити pdf). Дати письмово в зошиті відповідь на одне з питань (с. 132)
_____



______________
І семестр
Модуль 2. Застосування технологій декоративно-ужиткового мистецтва
 
Засоби композиції

Деталі з різни порід деревини поєднують в мозаїковий набір, який називають композицією.

Композиція – це поєднання окремих елементів в єдине художнє ціле, що в конкретній зоровій формі відображає задум автора.

Для покращення виразності набору застосовують прийом контрасту або нюансу.

Контраст це різко виражена різниця між однорідними якостями: темний – світлий, великий – малий, кутастий.

Нюанс це незначна зміна у якостях сусідніх елементів: великий – менший, темний – світліший, округлий.

Симетрія -  однакове розміщення частин виробу або оздоблення) відносно осі або центра.

Асиметрія — це заперечення, відсутність однакового розміщення елементів, тобто симетрії. 

Стилізація зображення - це виділення основних рис елемента (зображення) та відкидання другорядних, що призводить до спрощення. 


Сучасні технології виготовлення мозаїки

Рельєфна мозаїка

Маркетрі

Інтарсія


Матеріали та технологія

Шпон - це тонкі пластинки деревини товщиною зазвичай 0,5-4,0 мм, отримані способом стругання, пиляння, лущення. 

Відповідно до ДСТУ 3865:2002 шпони поділяють на такі види: тонкі шпони 0,5-1,5 мм, середньотовсті шпони 1,6-2,5 мм, товсті шпони: 2,6-4,0 мм.

Деякі види шпону можуть мати іншу товщину залежно від виробника та конкретних технічних умов.

Для мозаїки краще підходить струганий або пиляний шпон різних порід деревини. Їх спеціально підбирають за кольором та текстурою. 

Утворення пиляного шпону на стрічкопильному верстаті


Стругання шпону

Інколи для мозаїки використовують фанеру, яка є міцнішою в порівнянні зі шпоном та спрощує технологічний процес.

Текстура - це малюнок волокон деревини на зрізі. 

Кожна порода має свої характеристики текстури: колір, величина річних кілець, розташування судин, розташування волокон.

Ознайомитися з порядком технологічних операцій  Завантажити технологічну картку Записати у зошит порядок дій та обладнання для виконання рельєфної мозаїки.


____________________________ 

Модуль 1. Проєктування та виготовлення виробів

Технологія обробки деревини ручним способом

Органайзер

 1. Організаційно-підготовчий етап

1.1. Обґрунтування проєкту.
Органайзери слугують для зберігання різноманітних речей. Зручно використовувати органайзери для розміщення канцелярських приладів для повсякденного використання. Для навчання та виконання завдань необхідні ручки та олівці, які зручно розташувати на простому органайзерові.
1.2 Планування
1.3 Вимоги
- функціональність
- естетичність
- безпечність
- простота виготовлення (технологічність)
- економність
- екологічність
1.4 Банк ідей

 1.5 Інформація для проєкту

Технічні протиріччя — це суперечності між параметрами технічної системи, коли спроби змінити відомим способом один параметр технічної системи призводять до недопустимого погіршення іншого параметра.

Параметри=вимоги; технічна система=виріб.

Технічне протиріччя: «поліпшення однієї вимоги (параметра) виробу призводить до погіршення іншої вимоги». Наприклад, збільшення кількості деталей в конструкції виробу призводить до збільшення вартості виробу через збільшення кількості деталей, матеріалів та часу на виготовлення.

В проєктуванні висуваються вимоги до виробу (простота конструкції, дешевизна, простота виготовлення, функціональність, естетичність та ін) і одним із основних завдань є знаходження балансу між цими вимогами. Інколи вони суперечать одна одній, наприклад, простота конструкції та функціональність може бути технічним протиріччям.

Інтелектуальна власність (ІВ) — це результат людської розумової та творчої діяльності.

Інтелектуальна власність є невід'ємною частиною сучасного суспільства, що охоплює права на винаходи, авторські твори, торгові марки, дизайн та інші інтелектуальні надбання. Проєкт є теж інтелектуальною власністю, тому копіювати чиїсь проєкти та видавати їх за свої неетично. В проєктах можна використовувати інформацію інших авторів та за потреби слід вказувати їх наприкінці проєктної документації.

Інформаційними джерелами для проєкту є підручники, журнали, посібники, Інтернет-сайти та інші інформаційні ресурси. Ідеї можна легко та швидко шукати за допомогою пошукових систем та спеціалізованих сайтах (https://ru.pinterest.com), торговельних майданчиках (https://www.etsy.com) тощо.

Журнали для пошуку ідей з деревообробки: Fine Woodworking, Woodworking Crafts, Wood Magazine та інші.

Технічне протиріччя: «поліпшення одного параметра системи призводить до погіршення іншого параметра». Наприклад, збільшення кількості деталей в конструкції виробу призводить до збільшення вартості виробу через збільшення кількості деталей, матеріалів та часу на виготовлення.

В проєктуванні висуваються вимоги до виробу (простота конструкції, дешевизна, простота виготовлення, функціональність, естетичність та ін) і одним із основних завдань є знаходження балансу між цими вимогами. Інколи вони суперечать одна одній, наприклад, простота конструкції та функціональність може бути технічним протиріччям.

 Методи конструювання

Метод фокальних об’єктів – це перенесення властивостей випадково обраних явищ та об’єктів на предмет, який проектується.

Перевагою методу є нетрадиційний напрямок творчого пошуку, недоліком є випадковість знаходження результату. Однак метод фокальних об’єктів є простим у застосуванні й сприяє виробленню нових, цікавих ідей.

Суть методу. Об’єкт, який маємо конструювати (наприклад свічник) ставимо у фокусі (центрі) схеми. Від слова фокус і походить назва методу. Вибираємо декілька будь-яких випадково вибраних предметів. Наприклад, перші два предмети, що стоять у кімнаті. Розписуємо їх властивості. Далі відбувається поєднання властивостей з фокальним об’єктом або частиною об'єкта. Звичайно можуть бути непоєднувані варіанти, можуть бути нісенітницею поєднання на перший погляд, тому зовсім відмовлятися від  таких варіантів не слід. Бажано знайти використання  більшості ознак чи властивостей.

Про метод фокальних об'єктів з підручника завантажити pdf.

Конструкційний матеріал

Дepeвинa є натуральним і eкoлoгічнo чистим конструкційним матеріалом, що відновлюється.

Найцінніша частина дерева — стовбур. 

Кожна порода деревини має свій колір, запах і текстуру.

Текстура - природній малюнок волокон деревини та річних кілець на зрізі.

На різних зрізах буде різна текстура.

За текстурою досить легко визначити породу дерева. Наприклад, у хвойних порід річні кільця на поперечному розрізі помітніші, ніж у листяних.

Види порід

Розпилюючи стовбур (колоду) в поздовжньому напрямку на спеціальних верстатах різної конструкції - пилорамах, отримують пиломатеріали.

Пиломатеріали    це  пиляна  продукція певної  якості  та  розмірів,  що  має  дві пласкі  паралельні  поверхні.  Дошка  і  брусок    основні  види  пиломатеріалів.

Дошка    це  пиломатеріал  завтовшки  до 100 мм включно і шириною більшою від її подвійної товщини. 

 Брусок    це  пиломатеріал  завтовшки  до 100 мм включно і шириною не більшою від його подвійної товщини. 

Для визначення типу пиломатеріалу слід ширину поділити на товщину. Якщо результат більший 2 - це дошка, якщо рівний або менший 2 - це брусок. 40:20=2 - це брусок, 60:20=3 - це дошка.

 Дошка має такі елементи: пласть, ребро, крайки і торці. 


Крайка (кромка, кант) - вузький поздовжній бік дошки. 

Пласть – широка частина дошки.  

Торець - поперечний кінцевий зріз пиломатеріалів.

 Урок онлайн

2. Конструкторський етап

Основи графічної підготовки. Конструювання виробу.

Поняття про проєціювання

В основу побудови зображень на кресленику покладено метод проєціювання. Проєціювання нагадує утворення тіні предмета.

Утворення зображення предмета на кресленні уявними проєціюючими променями називають проєціювання.

Утворене методом проєціювання зображення вигляду предмета на площині називають проекцією.

Проєкції розташовані одна навпроти одної. Для зручності проводять тонкі лінії зв'язку.

_______________
 Кресленики органайзерів
Базова форма. Варіант 1
Кресленик

На достатній та високий рівень слід внести зміни до базової конструкції: округлення, фаски, переміщення деталей.

Варіант виконання з округленням
Варіант виконання з фасками

Базова форма. Варіант 2
Кресленик

На достатній та високий рівень слід внести зміни до базової конструкції: округлення, фаски, переміщення деталей.

Варіант виконання з округленням

Базова форма. Варіант 2
Кресленик

На достатній та високий рівень слід внести зміни до базової конструкції: округлення, фаски, переміщення деталей.

Варіант виконання з фасками

3. Технологічний етап

Визначення кількості матеріалів для виробу

Припуск – це спеціально залишений додатковий матеріал для подальшої більш точної обробки.

Оскільки конструкція виробу та  розміри заготовок у всіх однакові, змінювати можна лише форму деталей, то визначити розміри заготовок можна за креслениками або ескізами. З цією метою необхідно враховувати припуск на обробку торців деталей приблизно на 0,5-1 мм. Якщо заготовка розпилюється на шматки, то слід врахувати і ширину пропилу ножівки, яка становить приблизно 3 мм. Частина деталей по ширині уже сформовані, окремим деталям необхідно надати розмір за встановленою шириною. Тому тут теж слід на сторону додати припуск 0,5-1 мм.

Технологія обробки заготовок з  деревини

Основне  обладнання робочого місця для  обробки  деревини  -  столярний або комбінований верстак. Для  закріплення  та  утримання  заготовок,  що  обробляються,  у потрібному  положенні  використовують  слюсарні лещата або притискачі.  Унаслідок кріплення в лещатах заготовок на їхній поверхні можуть з’являтися  вм’ятини  від насічок  пластин  сталевих  нагубників.

Для деталей обирають частини пиломатеріалів з якомога меншою кількістю вад: сучків, тріщин, гнилі, синюватості, сколів тощо.

Розмічання

Розмічанням називається технологічна операція нанесення на заготовку ліній, що визначають  контури  деталі  або  місця,  які  підлягають  обробці.

Інструменти для розмічання: олівець, лінійка металева, креслярський  циркуль, столярний кутник, рейсмус, шаблон.

Для подальшого рівного розпилювання часто розмічають пиломатеріал з чотирьох сторін, утворюючи безперервний поясок. Використовують кутник.


 Он-лайн урок про розмічання тут.

 Пиляння

Процес різання деревини здійснюється різальним інструментом, який має різальну частину у формі клина. Одні мають один клин або різець, інші – багато. До багаторізцевих інструментів належать столярні ножівки.

Пиляння  - це технологічна операція, під час якої відбувається поділ деревини на частини внаслідок різання пилкою.

Перш ніж почати розпилювати ту чи ту деревину, потрібно подивитися на зуби пилки – якої вони форми. Якщо вони мають форму рівнобедреного (рівностороннього) трикутника, пилка призначена для розпилювання  впоперек  волокон  деревини.  Для  розпилювання  вздовж волокон використовують пилку, зуби якої нахилені в бік пиляння і мають форму  косокутного  трикутника.

Поперечні пилки ріжуть однаково під час руху як «від себе», так і «до себе».

Місце різання, яке утворилося в деревині, називають пропил, а початок пиляння – запил.

Щоб пилка вільно рухалася в деревині і щоб уникнути її затиснення в пропилі в міру його поглиблення, її зуби розводять, тобто відгинають по черзі в різні боки на одну й ту саму величину.

Відстань між зубами пилки позначається на якості обробки матеріалу. Пилка з великими зубами (з великою відстанню  між  зубами)  розпилює  заготовку швидше,  але  різання  шорсткіше.  Продуктивність  роботи  дрібнозубою  пилкою,  навпаки,  нижча,  але  чистота різання краща.

Широка столярна ножівка має великі зубці та застосовується під час розпилювання великих за розміром пиломатеріалів. Натягнута ножівка – для більш дрібних робіт з малими пиломатеріалами.

При розпилюванні заготовок відступають від лінії розмітки на 0,5-1 мм та кладуть упорний брусок зі сторони деталі для утворення запилу. Після пропилювання на глибину 6-8 мм упорний брусок можна забрати і продовжувати пиляння без нього. Пиляння виконують плавними рухами з постійним контролем  по лінії розмічання. Під час пиляння уважно стежать за лінією розмітки, щоб пропил проходив точно біля наміченої риски (з урахуванням припусків на обробку).

Для точного розпилювання пиломатеріалу його розмічають та пиляють послідовно з чотирьох сторін, починаючи з пласті.

Наприкінці пиляння натиск на пилку послаблюють, щоб не сколювати волокна  деревини  на  виході  пилки.

Он-лайн урок про пиляння деревини тут.

Склеювання деревини

Очищені від бруду та рівні поверхні деталей з деревини склеюють спеціальним клеєм для столярних робіт. 

Клей розподіляють тонким рівномірним шаром на поверхнях. Багато клею не слід наносити, але замало клею не надасть міцності з'єднанню.


Стискають деталі за допомогою струбцин. При потребі використовують декілька струбцин. Необхідно слідкувати, щоб деталі під час стискання не змістилися. Якщо клею нанесено необхідну кількість, то після стискання він має виступити маленькими крапельками рівномірно. Після 20-30 хвилин струбцини можна зняти, але далі обробляти можна після повного висихання клею (зазвичай 12-24 години).

 



Свердління деревини

Свердління деревини - це технологічна операція утворення круглих наскрізних та глухих отворів за допомогою інструмента, що обертається - свердла.

Свердління застосовують для утворення круглих отворів для з'єднань деталей (шурупи, болти, шканти (вставні шипи) тощо), конструктивних елементів виробів. 

Різальним інструментом для свердління є свердла різних розмірів і конструкцій. Найбільш поширеними є декілька типів.

Спіральні свердла для деревини мають центр та підрізувачі для надрізання волокон.

 Такі свердла використовують для свердління наскрізних та глухих (на певну глибину) отворів невеликого діаметра.

Для якісних отворів великих діаметрів але невеликої глибини використовують свердла Форстнера. Таке свердло теж має центр та підрізувачі. 



Отвори гіршої якості великого діаметра отримують з використанням перових свердел.

Поради щодо свердління

- центр отвору наколи шилом
- закріпи або розмісти заготовку на рівній поверхні
- починай свердління з малої подачі свердла, щоб підрізувачі змогли зрізати верхній шар волокон
- свердління виконуй не поспішаючи - отвір буде мати рівніші стінки
- отвір біля торця виконуй з малою подачею, щоб не зруйнувати деревину
- якщо отвір наскрізний, підклади під заготовку обрізок рівної дерев'яної дошки
- при завершенні свердління наскрізного отвору зменш натиск (подачу) на свердло

 Обпилювання деревини

Рашпілем працюють як і напилком з метою надання криволінійної форми заготовці. Рашпіль має крупні зубці, тому після рашпіля поверхня дуже шорстка. Поверхню потім додатково шліфують.



Он-лайн урок про обпилювання деревини тут.

 Шліфування

Шліфування – це технологічна операція, що передбачає усунення незначних нерівностей на поверхні за допомогою абразивних матеріалів.

Паперова основа швидше  рветься, і ресурс такої шліфувальної шкурки невеликий. Шліфувальна шкурка на тканинній основі цупкіша та міцніша, однак має  більшу  вартість. 

Для  грубого  шліфування  поверхні  деревини  використовують  шліфувальну  шкурку  із  зернистістю  Р40–Р80.  А  шліфувальні  матеріали  із зернистістю Р100–180 використовують для проміжного шліфування, видалення різних недоліків. Шліфувальною  шкуркою  із  зернистістю  Р240–Р320  виконують  остаточне  шліфування.

Он-лайн урок про шліфування тут.


4. Заключний етап

(Зразок  оформлення)
Я виготовив органайзер, який відповідає поставленим вимогам крім міцності, адже з'єднання деталей я виконав з помилками. Найважче було робити шипове з'єднання стійки та накладки.
Якби я ще раз робив такий виріб, я б більше уваги приділив конструюванню  та виготовив би більш оригінальний виріб за вказаною базовою конструкцією.

_____________



 

Немає коментарів:

Дописати коментар